Nieuwe baan? Dit moet je doen in de eerste maanden

Een nieuwe baan brengt veel opwinding, angst en verandering met zich mee. Terwijl je je opneemt in je nieuwe functie, is het gemakkelijk om de redenen te vergeten waarom je de baan hebt gekregen, en de dingen die je moet doen om ervoor te zorgen dat je de baan houdt, groeit en op de ladder komt. Hier is een gids voor de eerste zes maanden op de nieuwe baan, met wat je zou moeten streven naar te bereiken per maand een, maand drie, en maand zes.

De eerste maand
Sommigen zouden zeggen dat het de moeilijkste maand is, maar dat is niet altijd waar. Als newbie word je een beetje slap geknipt, maar na de eerste maand zul je zien dat de wiggle room verdwijnt. Profiteer er dus van en doe er alles aan om een uitstekende indruk te maken. (Zie ook: 6 Dingen om te doen op je eerste dag in een nieuwe baan)

1. Stel u op als een gewetensvolle arbeider
De eerste indrukken duren voort. Tijdens de eerste maand op het werk, vroeg in en laat zo vaak als je kunt vertrekken. Doe dat nooit andersom; je moet een gewaardeerd teamlid worden voordat je af en toe vroeg uitduikt of wat laat inloopt. U moet er ook voor zorgen dat u elke t kruist en elke i stippelt. Geen slordig werk. Geen excuses. Beschouw je eerste maand als een proefperiode. Gedurende deze tijd wordt je nog steeds getest en wil je een A. (Zie ook: 6 eenvoudige manieren om een Fantastische eerste indruk te maken)

2. Stel zo veel vragen als je kunt
Hoe werkt het? Wie zijn de mensen die je moet kennen? Wie zijn de hoofden van de verschillende afdelingen en wat doen ze? Wat zijn de uitdagingen van het bedrijf? Wat zijn de sterke punten? Word de meest nieuwsgierige werknemer die je kunt, en maak notities. Leer van de mensen die al jaren in het bedrijf, maar vergeet niet om een aantal opmerkingen te nemen met de nodige voorzichtigheid. Jaded medewerkers kunnen uw beeld van het bedrijf onnauwkeurig kleuren. Wees ook niet bang om te kijken hoe mensen bepaalde taken doen. Vraag of je ze kunt schaduwen, de meeste van de tijd, zullen ze worden gevleid dat je hun expertise wilt.

3. Ontdek wat er van u wordt verwacht
Functieomschrijvingen zijn allemaal goed en wel, maar als je eenmaal de positie hebt, kom je er misschien achter dat de werkelijkheid iets anders is dan de perceptie. De werkgever mag dan een gloeiend beeld van het bedrijf hebben geschetst, het is misschien niet echt allemaal soepel zeilen. Ook managers en interviewers zijn alleen maar menselijk, en zijn misschien vergeten een paar van uw taken.

Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het begin van je nieuwe functie met je supervisor gaat zitten en precies te weten komt wat er van je wordt gevraagd. Moet u rapporten indienen, en zo ja, wanneer? Hoe worden uw dagelijkse werkzaamheden beoordeeld? Aan welke normen moet u voldoen? Haal het allemaal naar beneden en indien mogelijk, laat je baas het bevestigen.

4. Leer uw collega’s kennen
Of je nu in een gigantisch bedrijf werkt of in een popshop van mama ‘n’, je moet je best doen om mensen te leren kennen. Doe het liever vroeg dan laat, anders komt u asociaal of afstandelijk over.

Je hoeft niet het leven en de ziel van de afdeling te zijn, maar vindt de tijd om jezelf voor te stellen aan de mensen met wie je regelmatig samenwerkt. Leer meer over hun rollen, en hoe je elkaar kunt helpen. Je bent niet op zoek om de beste vrienden te maken, je legt gewoon de basis voor een goede werkrelatie. Vraag indien mogelijk een organisatieschema aan bij human resources of uw supervisor, zodat u kunt zien hoe u in het bedrijf past.

5. Toon enthousiasme en passie voor uw rol
De eerste maand kan onverwachte uitdagingen met zich meebrengen, maar je moet ze allemaal in gang zetten. Je bent pas zo’n 30 dagen op het werk geweest, dus je hebt echt nog geen tijd of ervaring gehad om je te laten opjaden en onderdrukken. Vergeet niet, je bent vers bloed en er zal een verwachting voor u om nieuw leven te injecteren in de afdeling. Benader je werk dus met ijver en energie en probeer van elke uitdaging een kans te maken.

Drie maanden in
Misdaad. De periode van de huwelijksreis is voorbij. Nu maak je deel uit van het team en moet je weten wat je doet. Je werkgever verwacht inmiddels dat je het gesprek dat je tijdens het interview hebt gevoerd, gaat volgen. In veel opzichten is dit de mijlpaal die je hebt bereikt.

6. Zoek een mentor
Na drie maanden, zul je een vrij goede lay van het land. Als je dat nog niet hebt gedaan, moet je verbinding maken met iemand die je echt kan helpen om binnen het bedrijf vooruit te komen.

Het gaat hier niet om het opzuigen of vinden van kliek om uw rug te bedekken. In feite kan elk van deze strategieën vaak een negatieve impact hebben op je carrière. In plaats daarvan, overwegen wie de stralende sterren in het bedrijf zijn. Wie zijn degenen die de leiding hebben over de lading? Wie heeft veel gezond verstand en business savvy? Wie wordt er gerespecteerd of bewonderd, zelfs als hij of zij niet de populairste persoon op het werk is? Dat is iemand naar wie u op zoek zou moeten zijn voor advies.

7. Krijg een indruk van uw prestaties tot nu toe
Sommige organisaties dringen aan op een prestatie-evaluatie na drie maanden. Sommige zijn meer ontspannen. Als u niet bent uitgenodigd voor een vergadering met uw supervisor om uw vooruitgang te bespreken, neem dan het initiatief en stel er een op.

Dit is een geweldig moment om vast te stellen, zo mogelijk op papier, wat de positieve en negatieve kanten zijn geweest van uw eerste 90 dagen. Hopelijk is het veel beter dan slecht, maar wees niet bang om naar het laatste te vragen. Wat kunt u verbeteren? Waar heb je een paar stappen misdaan? Uw baas zal uw openhartigheid waarderen en meer in u investeren als hij of zij denkt dat u echt beter wilt zijn.

Stel een aantal doelen, maar ook neer te halen uw prestaties en uw bijdragen aan het bedrijf tot nu toe. Dit is ook een geweldige tijd om je baas direct te lezen. Krijg je goede vibes en positieve lichaamstaal? Hoort u veel verwijzingen naar de toekomst? Dit betekent dat je gewaardeerd wordt.

8. Grenzen verleggen
Na drie maanden moet je weten welke regels je moet volgen, en nog belangrijker, welke regels je een beetje kunt buigen. Dit soort flexibiliteit is handig als u ideeën of initiatieven wilt stimuleren die om de een of andere reden nooit zijn uitgevoerd.
Als nieuwkomer in de business heb je een frisse kijk op problemen en oplossingen. Je bent ook niet gebukt onder de bagage van het feit dat je een aantal keren geen antwoord krijgt. U zult verbaasd zijn over wat er bereikt kan worden door simpelweg geen geschiedenis te hebben met de typische negativiteit of cynisme die kan voortkomen uit jaren waarin dingen op dezelfde oude manier werden gedaan. En zelfs als je ideeën niet uitkomen, zal het feit dat je echt probeert grenzen te verleggen en dingen te laten gebeuren, als positief worden gezien.

9. Laat uw stem horen
Het is niet gemakkelijk om je tijdens de eerste paar maanden uit te spreken. Je bent nieuw, je weet niet hoe veel dingen werken, en je zou dingen kunnen zeggen die naïef klinken, of gewoon niet geïnformeerd zijn door je gebrek aan bedrijfservaring. Na drie maanden moet u echter een goed inzicht hebben in de cultuur, het bedrijf en de successen en mislukkingen die u te wachten staan. Het is nu tijd om te beginnen met spreken en opgemerkt te worden om de juiste redenen.

Vaak zijn de mensen die de promoties krijgen niet de helderste of de meest getalenteerde – ze zijn gewoon de luidste. Ze spreken zich uit, ze zeggen wat ze denken en ze zijn geen muurbloem in de wekelijkse statusvergadering. Doe hetzelfde. Spreek niet de hele tijd en heb niets te zeggen, maar blijf niet stil en laat iemand anders twee dagen eerder het punt maken dat je wilde maken. Je bent goed in je werk. Je hebt goede ideeën. Nu … laat dat aan iedereen weten.

Zes maanden in
Op dit punt, kunt u ademen een beetje makkelijker. U bent geaccepteerd, u zult waarschijnlijk een zes maanden durende recensie te zien krijgen en u zult de positieve punten die u hebt bereikt willen versterken. Dit is echter geen tijd om op uw lauweren te rusten.

10. Oprichting van een netwerk van professionals
Je bent er gevestigd. Je hebt naam gemaakt. Je bent comfortabel met je dagelijkse taken en hebt een goed gevoel voor de plek. Dit is om verschillende redenen de perfecte tijd om weer in contact te komen met een aantal van uw oude collega’s en professionele vrienden.

Ten eerste doet het nooit pijn om vrienden in andere bedrijven te hebben. Zij kunnen u helpen als u ooit ontslagen wilt worden of van baan wilt veranderen. Ook kunnen zij waardevol advies geven. Sommige van deze vrienden kunnen u helpen nieuwe business te winnen voor uw nieuwe bedrijf, of geven u leads die veranderen in grote kansen.

Misschien wel het belangrijkste, vrienden die je kennen en wat je doet kan echt helpen in moeilijke tijden. Na zes maanden zal de bloei zeker van de roos zijn gegaan, en zul je problemen gaan zien die nu onmogelijk op te lossen lijken, of uitdagingen die de cultuur onmogelijk maakt om te veranderen. Dit netwerk van professionals zal er voor u zijn, en kan u helpen op die dagen dat u echt een boost nodig hebt.

11. Cement uw reputatie
Je hebt (hopelijk) een half jaar stevig werk achter de rug. Het is tijd om die oever van prestaties te gebruiken om jezelf te vestigen als een onmisbaar lid van het team. Dit betekent niet dat u moet opscheppen of voortdurend uw overwinningen moet opsteken. Wat het wel betekent, is gebruik maken van wat je hebt geleerd om een positieve en blijvende impact te hebben op andere initiatieven. Uw bijdragen op bepaalde projecten kunnen uw “in” op grotere ontwikkelingen zijn. U hebt bewezen dat u kleinere banen hebt, nu is het tijd om op dat succes voort te bouwen. Vanaf de stichting waar je hard aan hebt gewerkt, kun je gaan kijken naar de volgende functie.

12. Bezienswaardigheden instellen op een rais/promotie
Als je wonderen hebt verricht voor het bedrijf, had je genoeg validatie kunnen opbouwen voor een verhoging en/of promotie, ook al ben je nog maar zes maanden bij het bedrijf. Neem een kijkje in de hiërarchie, praat met de personeelsafdeling (als je er een hebt), en ontdek het proces en de procedures die betrokken zijn bij het krijgen van promotie of toe te voegen aan uw salarischeck.

Het is heel goed mogelijk dat er een geschiedenis van sommige mensen wordt gepromoot na zes maanden, of nog minder. Het is ook mogelijk dat er enkele hiaten zijn op sommige afdelingen, en je bent een natuurlijke voor die grotere rol. Reik het uit. Begin te vragen om meer verantwoordelijkheid. Begin met het werk dat u wilt doen, niet het werk dat u op dit moment hebt. Zelfs als het niet meteen loont, zul je worden gezien als een doorzetter, en iemand die wordt gewaardeerd genoeg om een verhoging of promotie te krijgen om je te houden van het kijken naar elders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *